Miejski Zespół Interdyscyplinarny

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Adres e-mail: zespolinterdyscyplinarny@moprkonin.lm.pl

 

1. Miejski Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy Domowej

Zespół Interdyscyplinarny działa na podstawie porozumień zawartych między Prezydentem Miasta Konina, a Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie w Koninie, Miejską Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Miasta Konina, służbą zdrowia, Komendą Miejską Policji, oświatą, sektorem pozarządowym oraz Prokuraturą Rejonową w Koninie.

Porozumienia określają w szczególności sposób i formę wymiany informacji, a także sprawy dotyczące uczestnictwa członków grup diagnostyczno-pomocowych w posiedzeniach i pracach tych grup.

Zgodnie z art. 9b ust. 2 pkt 1-10 ustawy o przemocy domowej do zadań zespołu interdyscyplinarnego należy tworzenie warunków umożliwiających realizację zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej oraz integrowanie i koordynowanie działań podmiotów, o których mowa w art. 9a ust. 3–5, w szczególności przez:

  • diagnozowanie problemu przemocy domowej na poziomie lokalnym,
  • inicjowanie działań profilaktycznych, edukacyjnych i informacyjnych mających na celu przeciwdziałanie przemocy domowej i powierzanie ich wykonania właściwym podmiotom,
  • inicjowanie działań w stosunku do osób doznających przemocy domowej oraz osób stosujących przemoc domową,
  • opracowanie projektu gminnego programu przeciwdziałania przemocy domowej oraz ochrony osób doznających przemocy domowej,
  • rozpowszechnianie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielenia pomocy w środowisku lokalnym,
  • powoływanie grup diagnostyczno-pomocowych i bieżące monitorowanie realizowanych przez nie zadań,
  • monitorowanie procedury „Niebieskie Karty”,
  • przekazywanie informacji, o której mowa w art. 9e ust. 3, oraz dokumentacji, o której mowa w art. 9c ust. 5a,
  • kierowanie osoby stosującej przemoc domową do uczestnictwa w programie korekcyjno-edukacyjnym dla osób stosujących przemoc domową lub programie psychologiczno-terapeutycznym dla osób stosujących przemoc domową,
  • składanie, na wniosek grupy diagnostyczno-pomocowej, zawiadomienia o popełnieniu przez osobę stosującą przemoc domową wykroczenia, o którym mowa w art. 66c ustawy z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2023 r. poz. 2119).

2. Grupy diagnostyczno-pomocowe

Zespół Interdyscyplinarny w celu dokonania diagnozy i oceny sytuacji w związku ze zgłoszonym podejrzeniem wystąpienia przemocy domowej powołuje grupę diagnostyczno-pomocową niezwłocznie, w terminie 3 dni od dnia otrzymania zgłoszenia o podejrzeniu wystąpienia przemocy domowej.

W skład grupy diagnostyczno-pomocowej wchodzą:

  • pracownik socjalny jednostki organizacyjnej pomocy społecznej,
  • funkcjonariusz Policji.

Od ich decyzji zależała dalsza struktura grupy, którą można poszerzyć o uczestnictwo wielu profesjonalistów z różnych dziedzin.

W sprawach żołnierzy pełniących czynną służbę wojskową stosujących przemoc domową w skład grupy diagnostyczno-pomocowej wchodzi także żołnierz Żandarmerii Wojskowej.

W skład grupy diagnostyczno-pomocowej mogą także wchodzić:

  • pracownik socjalny specjalistycznego ośrodka wsparcia dla osób doznających przemocy domowej,
  • asystent rodziny,
  • nauczyciel wychowawca będący wychowawcą klasy lub nauczyciel znający sytuację domową małoletniego,
  • osoby wykonujące zawód medyczny, w tym lekarz, pielęgniarka, położna lub ratownik medyczny,
  • przedstawiciel gminnej komisji rozwiazywania problemów alkoholowych.

W skład grupy diagnostyczno-pomocowej mogą także wchodzić pedagog, psycholog lub terapeuta, kurator. Jeżeli zachodzi konieczność  możliwe jest poszerzenia składu grupy o inne osoby.

Zadania grup diagnostyczno-pomocowych

Do zadań grup diagnostyczno-pomocowych należy w szczególności:

  • dokumentowanie podejmowanych działań, stanowiących podstawę:
  • zakończenie procedury „Niebieskie Karty”,
  • monitorowanie sytuacji osób doznających przemocy domowej, a także zagrożonych wystąpieniem przemocy domowej, w tym również po zakończeniu procedury „Niebieskie Karty”,
  • występowanie do zespołu interdyscyplinarnego z wnioskiem o złożenie zawiadomienia o popełnieniu przez osobę stosującą przemoc domową wykroczenia,
  • występowanie do zespołu interdyscyplinarnego z wnioskiem o skierowanie osoby stosującej przemoc domową do uczestnictwa w programach korekcyjnoedukacyjnych dla osób stosujących przemoc domową albo w programach psychologiczno-terapeutycznych dla osób stosujących przemoc domową,
  • realizacja działań w stosunku do osób doznających przemocy domowej oraz osób stosujących przemoc domową,
  • zawiadomienie osoby podejrzanej o stosowanie przemocy domowej o wszczęciu procedury „Niebieskie Karty” pod jej nieobecność,
  • realizacja procedury „Niebieskie Karty” w przypadku potwierdzenia podejrzenia wystąpienia przemocy domowej, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia ryzyka zagrożenia życia lub zdrowia,
  • dokonanie, na podstawie procedury „Niebieskie Karty”, oceny sytuacji domowej osób doznających przemocy domowej oraz osób stosujących przemoc domową,
    • uznania braku zasadności wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”,
    • wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”,
  • informowanie przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego o efektach podjętych działań w ramach procedury „Niebieskie Karty”.

3. „Niebieskie Karty”

Procedura „Niebieskie Karty” obejmuje ogół czynności podejmowanych i realizowanych w związku z uzasadnionym podejrzeniem zaistnienia przemocy domowej. „Niebieska Karta” jest dokumentem służbowym wypełnianym w przypadku stwierdzenia przemocy domowej, służy dokumentowaniu faktów związanych z przemocą w danej rodzinie i ocenie zagrożenia dalszą przemocą. Jest także dowodem w sprawach sądowych. „Niebieska Karta” może zostać założona przez policję, ośrodek pomocy społecznej, oświatę, jak i gminną komisję rozwiązywania problemów alkoholowych. Wypełnienie formularza „Niebieska Karta" nie jest równoznaczne ze złożeniem zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa i nie stanowi podstawy do wszczęcia postępowania karnego, jednak w przypadku złożenia zawiadomienia i wszczęcia postępowania może ona zostać wykorzystana jako dowód procesowy. Dokumentacja Niebieskich Kart jest dla policji i instytucji współpracujących informacją, że w danej rodzinie dochodzi do przemocy. Również dla komisji rozwiązywania problemów alkoholowych Karta jest zapisem informacji powziętych przez przedstawicieli tych służb podczas wykonywania swoich obowiązków.

4. Sekcja Poradnictwa Rodzinnego i Interwencji Kryzysowej – zapewnienie interwencyjne schronienia

W strukturze Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Koninie działa Sekcja Poradnictwa Rodzinnego i Interwencji Kryzysowej. Starając się wychodzić naprzeciw potrzebom osób będących w sytuacjach kryzysowych Sekcja oferuje całodobowe wsparcie, w tym schronienie dla kobiet w ciąży i matek z małoletnimi dziećmi, a w szczególności:

  • bezpieczne schronienie dla osób dotkniętych przemocą oraz znajdujących się w kryzysie,
  • dostęp do specjalistycznej pomocy psychologicznej i socjalnej,
  • możliwość skorzystania z telefonu zaufania,
  • całodobowe poradnictwo internetowe – e-mail: pomagamy_sobie@moprkonin.lm.pl
  • nieodpłatny dostęp do porad prawnych udzielanych na terenie miasta Konina.

Możliwość skorzystania z interwencyjnego schronienia przez osoby pokrzywdzone ma znaczenie w zapoczątkowaniu zmian w rodzinie – przerwaniu przemocy. Sekcja Poradnictwa Rodzinnego i Interwencji Kryzysowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Koninie oferuje taką pomoc mieszkańcom Konina. Tymczasowe schronienie jest działaniem interwencyjnym, mogącym w sposób czasowy, ale również w sposób trwały, zatrzymać przemoc domową. Szansa na to wzrasta, gdy prowadzona jest praca socjalna ze wszystkimi osobami doznającymi przemocy domowej oraz zostają oni objęci inną specjalistyczną pomocą, np. w formie poradnictwa prawnego i wsparcia psychologicznego.

 

Materiały do pobrania:

Informator dla osób doznających przemocy domowej:

Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na terenie Miasta Konina na lata 2021– 2025:

Sprawozdanie z realizacji Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy na terenie Miasta Konina na lata 2021 - 2025:

Sprawozdanie z działalności Miejskiego Zespołu Interdyscyplinarnego w Koninie do spraw realizacji Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy na terenie Miasta Konina oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania za 2022 rok:

Sprawozdanie z działalności Miejskiego Zespołu Interdyscyplinarnego w Koninie do spraw realizacji Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy na terenie Miasta Konina oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania za 2021 rok:

Sprawozdanie z działalności Miejskiego Zespołu Interdyscyplinarnego w Koninie do spraw realizacji Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy na terenie Miasta Konina oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania za 2020 rok:

Sprawozdanie z działalności Miejskiego Zespołu Interdyscyplinarnego w Koninie do spraw realizacji Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy na terenie Miasta Konina oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania za 2019 rok:

Sprawozdanie z działalności Miejskiego Zespołu Interdyscyplinarnego w Koninie do spraw realizacji Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy na terenie Miasta Konina oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania za 2018 rok:

Sprawozdanie z działalności Miejskiego Zespołu Interdyscyplinarnego w Koninie do spraw realizacji Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy na terenie Miasta Konina oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania za 2017 rok:

Sprawozdanie z działalności Miejskiego Zespołu Interdyscyplinarnego w Koninie do spraw realizacji Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy na terenie Miasta Konina oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania za 2016 rok:

Sprawozdanie z działalności Miejskiego Zespołu Interdyscyplinarnego dla Rady Miasta Konina za 2013 rok:

Sprawozdanie z działalności Miejskiego Zespołu Interdyscyplinarnego dla Rady Miasta Konina za 2011 rok:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Traci moc: