Miejski Zespół Interdyscyplinarny
Adres e-mail: zespolinterdyscyplinarny@moprkonin.lm.pl
1. Miejski Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy Domowej
Zespół Interdyscyplinarny działa na podstawie porozumień zawartych między Prezydentem Miasta Konina, a Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie w Koninie, Miejską Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Miasta Konina, służbą zdrowia, Komendą Miejską Policji, oświatą, sektorem pozarządowym oraz Prokuraturą Rejonową w Koninie.
Porozumienia określają w szczególności sposób i formę wymiany informacji, a także sprawy dotyczące uczestnictwa członków grup diagnostyczno-pomocowych w posiedzeniach i pracach tych grup.
Zgodnie z art. 9b ust. 2 pkt 1-10 ustawy o przemocy domowej do zadań zespołu interdyscyplinarnego należy tworzenie warunków umożliwiających realizację zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej oraz integrowanie i koordynowanie działań podmiotów, o których mowa w art. 9a ust. 3–5, w szczególności przez:
- diagnozowanie problemu przemocy domowej na poziomie lokalnym,
- inicjowanie działań profilaktycznych, edukacyjnych i informacyjnych mających na celu przeciwdziałanie przemocy domowej i powierzanie ich wykonania właściwym podmiotom,
- inicjowanie działań w stosunku do osób doznających przemocy domowej oraz osób stosujących przemoc domową,
- opracowanie projektu gminnego programu przeciwdziałania przemocy domowej oraz ochrony osób doznających przemocy domowej,
- rozpowszechnianie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielenia pomocy w środowisku lokalnym,
- powoływanie grup diagnostyczno-pomocowych i bieżące monitorowanie realizowanych przez nie zadań,
- monitorowanie procedury „Niebieskie Karty”,
- przekazywanie informacji, o której mowa w art. 9e ust. 3, oraz dokumentacji, o której mowa w art. 9c ust. 5a,
- kierowanie osoby stosującej przemoc domową do uczestnictwa w programie korekcyjno-edukacyjnym dla osób stosujących przemoc domową lub programie psychologiczno-terapeutycznym dla osób stosujących przemoc domową,
- składanie, na wniosek grupy diagnostyczno-pomocowej, zawiadomienia o popełnieniu przez osobę stosującą przemoc domową wykroczenia, o którym mowa w art. 66c ustawy z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2023 r. poz. 2119).
2. Grupy diagnostyczno-pomocowe
Zespół Interdyscyplinarny w celu dokonania diagnozy i oceny sytuacji w związku ze zgłoszonym podejrzeniem wystąpienia przemocy domowej powołuje grupę diagnostyczno-pomocową niezwłocznie, w terminie 3 dni od dnia otrzymania zgłoszenia o podejrzeniu wystąpienia przemocy domowej.
W skład grupy diagnostyczno-pomocowej wchodzą:
- pracownik socjalny jednostki organizacyjnej pomocy społecznej,
- funkcjonariusz Policji.
Od ich decyzji zależała dalsza struktura grupy, którą można poszerzyć o uczestnictwo wielu profesjonalistów z różnych dziedzin.
W sprawach żołnierzy pełniących czynną służbę wojskową stosujących przemoc domową w skład grupy diagnostyczno-pomocowej wchodzi także żołnierz Żandarmerii Wojskowej.
W skład grupy diagnostyczno-pomocowej mogą także wchodzić:
- pracownik socjalny specjalistycznego ośrodka wsparcia dla osób doznających przemocy domowej,
- asystent rodziny,
- nauczyciel wychowawca będący wychowawcą klasy lub nauczyciel znający sytuację domową małoletniego,
- osoby wykonujące zawód medyczny, w tym lekarz, pielęgniarka, położna lub ratownik medyczny,
- przedstawiciel gminnej komisji rozwiazywania problemów alkoholowych.
W skład grupy diagnostyczno-pomocowej mogą także wchodzić pedagog, psycholog lub terapeuta, kurator. Jeżeli zachodzi konieczność możliwe jest poszerzenia składu grupy o inne osoby.
Zadania grup diagnostyczno-pomocowych
Do zadań grup diagnostyczno-pomocowych należy w szczególności:
- dokumentowanie podejmowanych działań, stanowiących podstawę:
- zakończenie procedury „Niebieskie Karty”,
- monitorowanie sytuacji osób doznających przemocy domowej, a także zagrożonych wystąpieniem przemocy domowej, w tym również po zakończeniu procedury „Niebieskie Karty”,
- występowanie do zespołu interdyscyplinarnego z wnioskiem o złożenie zawiadomienia o popełnieniu przez osobę stosującą przemoc domową wykroczenia,
- występowanie do zespołu interdyscyplinarnego z wnioskiem o skierowanie osoby stosującej przemoc domową do uczestnictwa w programach korekcyjnoedukacyjnych dla osób stosujących przemoc domową albo w programach psychologiczno-terapeutycznych dla osób stosujących przemoc domową,
- realizacja działań w stosunku do osób doznających przemocy domowej oraz osób stosujących przemoc domową,
- zawiadomienie osoby podejrzanej o stosowanie przemocy domowej o wszczęciu procedury „Niebieskie Karty” pod jej nieobecność,
- realizacja procedury „Niebieskie Karty” w przypadku potwierdzenia podejrzenia wystąpienia przemocy domowej, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia ryzyka zagrożenia życia lub zdrowia,
- dokonanie, na podstawie procedury „Niebieskie Karty”, oceny sytuacji domowej osób doznających przemocy domowej oraz osób stosujących przemoc domową,
- uznania braku zasadności wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”,
- wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”,
- informowanie przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego o efektach podjętych działań w ramach procedury „Niebieskie Karty”.
3. „Niebieskie Karty”
Procedura „Niebieskie Karty” obejmuje ogół czynności podejmowanych i realizowanych w związku z uzasadnionym podejrzeniem zaistnienia przemocy domowej. „Niebieska Karta” jest dokumentem służbowym wypełnianym w przypadku stwierdzenia przemocy domowej, służy dokumentowaniu faktów związanych z przemocą w danej rodzinie i ocenie zagrożenia dalszą przemocą. Jest także dowodem w sprawach sądowych. „Niebieska Karta” może zostać założona przez policję, ośrodek pomocy społecznej, oświatę, jak i gminną komisję rozwiązywania problemów alkoholowych. Wypełnienie formularza „Niebieska Karta" nie jest równoznaczne ze złożeniem zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa i nie stanowi podstawy do wszczęcia postępowania karnego, jednak w przypadku złożenia zawiadomienia i wszczęcia postępowania może ona zostać wykorzystana jako dowód procesowy. Dokumentacja Niebieskich Kart jest dla policji i instytucji współpracujących informacją, że w danej rodzinie dochodzi do przemocy. Również dla komisji rozwiązywania problemów alkoholowych Karta jest zapisem informacji powziętych przez przedstawicieli tych służb podczas wykonywania swoich obowiązków.
4. Sekcja Poradnictwa Rodzinnego i Interwencji Kryzysowej – zapewnienie interwencyjne schronienia
W strukturze Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Koninie działa Sekcja Poradnictwa Rodzinnego i Interwencji Kryzysowej. Starając się wychodzić naprzeciw potrzebom osób będących w sytuacjach kryzysowych Sekcja oferuje całodobowe wsparcie, w tym schronienie dla kobiet w ciąży i matek z małoletnimi dziećmi, a w szczególności:
- bezpieczne schronienie dla osób dotkniętych przemocą oraz znajdujących się w kryzysie,
- dostęp do specjalistycznej pomocy psychologicznej i socjalnej,
- możliwość skorzystania z telefonu zaufania,
- całodobowe poradnictwo internetowe – e-mail: pomagamy_sobie@moprkonin.lm.pl
- nieodpłatny dostęp do porad prawnych udzielanych na terenie miasta Konina.
Możliwość skorzystania z interwencyjnego schronienia przez osoby pokrzywdzone ma znaczenie w zapoczątkowaniu zmian w rodzinie – przerwaniu przemocy. Sekcja Poradnictwa Rodzinnego i Interwencji Kryzysowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Koninie oferuje taką pomoc mieszkańcom Konina. Tymczasowe schronienie jest działaniem interwencyjnym, mogącym w sposób czasowy, ale również w sposób trwały, zatrzymać przemoc domową. Szansa na to wzrasta, gdy prowadzona jest praca socjalna ze wszystkimi osobami doznającymi przemocy domowej oraz zostają oni objęci inną specjalistyczną pomocą, np. w formie poradnictwa prawnego i wsparcia psychologicznego.
Materiały do pobrania:
Informator dla osób doznających przemocy domowej:
Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na terenie Miasta Konina na lata 2021– 2025:
Sprawozdanie z realizacji Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy na terenie Miasta Konina na lata 2021 - 2025:
Sprawozdanie z działalności Miejskiego Zespołu Interdyscyplinarnego w Koninie do spraw realizacji Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy na terenie Miasta Konina oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania za 2022 rok:
Sprawozdanie z działalności Miejskiego Zespołu Interdyscyplinarnego w Koninie do spraw realizacji Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy na terenie Miasta Konina oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania za 2021 rok:
Sprawozdanie z działalności Miejskiego Zespołu Interdyscyplinarnego w Koninie do spraw realizacji Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy na terenie Miasta Konina oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania za 2020 rok:
Sprawozdanie z działalności Miejskiego Zespołu Interdyscyplinarnego w Koninie do spraw realizacji Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy na terenie Miasta Konina oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania za 2019 rok:
Sprawozdanie z działalności Miejskiego Zespołu Interdyscyplinarnego w Koninie do spraw realizacji Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy na terenie Miasta Konina oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania za 2018 rok:
Sprawozdanie z działalności Miejskiego Zespołu Interdyscyplinarnego w Koninie do spraw realizacji Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy na terenie Miasta Konina oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania za 2017 rok:
Sprawozdanie z działalności Miejskiego Zespołu Interdyscyplinarnego w Koninie do spraw realizacji Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy na terenie Miasta Konina oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania za 2016 rok:
Sprawozdanie z działalności Miejskiego Zespołu Interdyscyplinarnego dla Rady Miasta Konina za 2013 rok:
Sprawozdanie z działalności Miejskiego Zespołu Interdyscyplinarnego dla Rady Miasta Konina za 2011 rok:
Traci moc: